Volvo | Distributieriem vervangen
Om de kleppen in de cilinderkop van een motor te laten openen en sluiten wordt gebruik gemaakt van een nokkenas die deze bedient.
Het tijdstip waarop een klep moet openen en sluiten moet natuurlijk erg precies geregeld zijn om een optimale compressie te verkrijgen. De nokkenas kan door de krukas aangedreven worden door middel van een ketting, maar tegenwoordig is dit meestal een distributieriem.
Dit is een getande aandrijfriem, waarvan hieronder een afbeelding in doorsnede.
De voordelen van een riem zijn, dat hij minder geluid maakt, geen smering nodig heeft en lichter van gewicht is. Een nadeel is echter dat een distributieriem regelmatig vervangen dient te worden, omdat hij aan slijtage onderhevig is en daardoor zou kunnen breken.
De meesten onder u zullen wel eens een verhaal hebben gehoord van iemand die dit heeft meegemaakt en dat reparatie na een defect aan de distributie een enorme rekening tot gevolg had.
Wat is er dan gebeurd, vraagt u zich af. Alleen door een kapotte riem. Wel, omdat fabrikanten steeds meer vermogen uit kleinere motoren willen halen, wordt vaak de ruimte tussen de zuiger (in de hoogste stand) en de cilinderkop te klein voor een klep die openstaat.
De compressieverhouding wordt dan door de fabrikant klein ontworpen.
Als nu de distributieriem breekt, zal de nokkenas stilstaan, terwijl de zuigers tijdens het rijden of starten op en neer blijven bewegen. Dit kan tot gevolg hebben dat er bij de motoren een aantal kleppen onherstelbaar beschadigd worden.
Deze dienen dan vervangen te worden, hetgeen voor de meeste auto´s een erg kostbare reparatie is.
Het is dus belangrijk dat u, als uw auto een distributieriem heeft, deze op tijd laat vervangen. Raadpleeg hiervoor uw instructieboekje of informeer bij ons.